« چقدر آماده ای؟! | حال من و دعای جوشن کبیر » |
در راستای حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال و ارائه راهکار با کمی دقت در مرور تاریخ متوجه میشویم که به طور واضح و روشن راهکارها برای ما مشخص شدهاند. پس کمی دقت !!!
از آنجایی شروع میکنم که برای خرید لوازمالتحریر مدرسه پسرم به یک فروشگاه رفته بودم و آنجا با یک قهرمان خیالی آشنا شدم؛ اِلسا!!! اولین بار بود که اسمش به گوشم میخورد. خریداری از فروشنده سِت لوازمالتحریر اِلسا را درخواست کرد...! شاهزاده خیالی یک انیمیشن بیگانه! برایم جای سوال بود که چطور السا و هم قطارانش (سوپرمن، مرد عنکبوتی، باب اسفنجی، سیندرلا و ...) اینچنین اسطوره شدهاند و دشمن تولیدات داخلی؟! این یک رخنه است؛ رخنه فرهنگی. یعنی وارد شدن فرهنگ بیگانه و قهرمانان ساختگی آنها در ذهن کودکان ما و تبدیل شدن آنها به اسطوره. یعنی عرضه فرهنگ بیگانه به جای فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی؛ و این رخنه فرهنگی دشمن است در مقابل کالاهای ایرانی و تولیدات داخلی که علاوه بر اینها عواقب سوء دیگری نیز دارد.
لازم است در این مورد قدری به عقب بازگردیم، سال 1393؛ سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت نامگذاری شد. ایشان در پیام نوروزی سال 93 فرمودند: «فرهنگ مهمتر از اقتصاد است... رخنه اقتصادی قابل جبران است اما رخنه فرهنگی قابل جبران نیست.. کارزار فرهنگی اگر از کارزار نظامی مهمتر نباشد و اگر خطرناکتر نباشد، کمتر نیست... کارزار فرهنگی نیازمند عزم ملی است، حرکتی جهادی و کارآمد و مداوم...» بله! برای حمایت از کالای ایرانی ضروری است که فرهنگسازی در این زمینه صورت بگیرد. فرهنگسازیِ حفظ سبک زندگی اسلامی و ایرانی، آگاهیبخشی و هوشیار کردن مردم نسبت به تولیدات داخلی. که این امر همکاری و همیاری جمعی دولت، مردم، رسانهها، تولیدکنندگان، طراحان و برنامهریزان را طلب میکند.
اگر باز هم گذشته را مرور کنیم به نکته مطرح شده میرسیم. سال 1394، سالی که به نام دولت، ملت، همدلی و همزبانی؛ نامگذاری شد. مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند: «برای پیشبرد بهتر کارها دو کفه این شعار یعنی دولت و ملت باید همکاری گسترده و صمیمانه داشته باشند و به یکدیگر اعتماد کنند ...»
... مسئله دیگری که با آن مواجه شدم، جذابیت و تنوع رنگی بود که در لوازمالتحریر خارجی دیده میشد؛ که همین موضوع؛ گرایش دانشآموزان و خانوادهها را به سمت جنس خارجی بیشتر میکرد. این مسئله گاهاً در مورد بقیه اجناس خارجی، به غیر از لوازمالتحریر نیز صدق میکند؛ و لازم است که تولیدکنندگان در بحث نوآوری، خلاقیت، ایجاد تنوع، کیفیت، به روز بودن محصولات، انطباق با استانداردهای جهانی، تولید کالا مبتنی بر ذائقه مصرفکننده و ایجاد یک بازار رقابتی توجه بیشتری کنند.
دوباره تاریخ را ورق میزنیم. مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 1391، سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانــی فرمودند: «محصول داخلی را باید مرغوب، با کیفیت و با دوام تولید کنیم... تا آنجا که بتوانیم باید قیمت تمام شده را ارزان تمام کنیم...»
بنابراین لازم و ضروری است که دولت زمینه را برای تولید کالای با کیفیت و با هزینه کمتر فراهم کند تا تولیدکننده، بتواند محصولات خود را با هزینه کمتر تولید و ارائه کند؛ همچنین از واردات کالای مشابه خارجی و قاچاق کالا به جدیت جلوگیری کند، و این مستلزم پایبند بودن به شعار سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل (1395) و تولید و اشتغال (1396) میباشد.
آنچه مشهود است، برای رسیدن به هدف امروز، باید معبرهای گذشته را به خوبی طی کرده باشیم تا بتوانیم شعار حمایت از کالای ایرانی را به درستی اجرا کنیم و این نیازمند یک عزم ملی است و یک حماسه، حماسه سیاسی و اقتصادی (شعار سال 1392) و ثمره آن چیزی نیست جز خودکفایی و رسیدن به عزت ملی ان شاء الله.
و در آخــر یک تجربــه موفق و خوشاینـــد
یکی از تجربیات موفق و خوشایند من، با افتخار خرید و استفاده از لوازمالتحریر ایرانی و اسلامی برای فرزندانم است؛ که از لحاظ کیفیت و همچنین تنوع و جذابیت در رنگ و ظاهر با نمونه مشابه خارجی در رقابت است و البتـــه که پیروز.
* کیف و جامدادی یار مهــدی، محصولات آریا، پارس مداد، قاصدک، نور و سامان.
به قلم نویسنده وبلاگ، یار مهـــدی
ماجرای بشقاب چینی شکسته راخوندی؟اینجاست
← گلــ ــ ــو گاه قاچـــ ــــاق →
فرم در حال بارگذاری ...